Oktober is European Cyber Security-maand

Veel ondernemers worstelen met de vraag: wil ik wel of niet IT uitbesteden? En bij die vraag horen nog veel meer vragen, zoals: welke mogelijkheden bieden de cloud onze organisatie, waar op te letten met een eventuele migratie en welke afspraken maak ik met een IT-partij

Wessel van den Bosch
Business consultant

Wil ik wel uitbesteden?

Laten we beginnen met de eerste stap. “Wil ik wel uitbesteden?” Om die vraag te beantwoorden schets ik een aantal voor- en nadelen. Daarna geef ik enkele tips over om beter het gesprek te kunnen voeren met IT-partijen.

Waarom IT wel uitbesteden?

In het IT-landschap volgen de ontwikkelingen zich in razendsnel tempo op. Dat is voor veel ondernemers reden om samenwerking met een IT-partner aan te gaan: op de hoogte blijven van en meeliften op laatste technologieën. Dit vertaalt zich door in concurrentievoordeel.

Een ander voordeel is de wereld aan diensten die opengaat. IT-beheer partijen hebben, als het goed is, veel kennis over welke oplossingen in te zetten om productiever en efficiënter te werken.

De support is een veelgehoorde reden van ondernemers om te kiezen voor een IT-partner. U en uw collega’s hebben dan altijd een aanspreekpunt om aan te kloppen voor supportvragen en wensen. Mits goed ingericht door de IT-partij, kennen de engineers uw IT-omgeving en leveren dus snel en accuraat support. Ook worden problemen vroegtijdig gesignaleerd zodat uw bedrijf er (vrijwel) geen hinder van ondervindt.

Voor bedrijven die werken met 1 of 2 interne IT-specialisten geldt dat IT uitbesteden de zorgen wegneemt. Stapt er een IT-er op dan heeft u niet het nadeel dat u in één keer 50% of 100% van uw capaciteit verliest. En u hoeft zelf niet op zoek naar een nieuwe IT-specialist, wat in deze markt niet vervelend is, geloof deze ervaringsdeskundige maar😉.

Uiteindelijk is het grootste voordeel, eigenlijk de som van alle voordelen, dat u en uw medewerkers zich volledig kunnen richten op de corebusiness.

Waarom niet uitbesteden?

Zijn er ook redenen om niet uit te besteden? Ja zeker! Ten eerste de kosten. U betaalt voor de kennis en support. Waarschijnlijk meer dan voor een eigen FTE. Aan de andere kant bespaart u natuurlijk ook doordat u geen fulltime supportmedewerker zelf in dienst hoeft te nemen.

Een andere reden om IT intern te houden is controle willen houden. Want ja, u laat een ander wel in het hart van uw bedrijf. En dat moet u wel willen. Een IT-partner is eigenlijk ook een vertrouwenspersoon.

Ook is de afstand is groter. Zowel fysiek als digitaal. Bij een eigen IT-medewerker/afdeling kan men intern aankloppen. Bij uitbesteding van de IT is dit natuurlijk niet en zal er veelal op afstand worden gewerkt. Wellicht voor sommige collega’s een drempeltje?

Bepaal eerst of u de zoektocht inzet

Dus… Wilt u met een paar IT-partners in gesprek? Als u al tot hier hebt gelezen dan durf ik te stellen dat u in ieder geval verregaande interesse hebt. Zonder dat compleet voor u in te vullen wil ik u handvaten geven: 4 tips om beslagen ten ijs te komen in gesprek met uw potentiële IT-partner.

Ken de staat van de IT-markt

We gaan alweer een tijdje terug, toen werd er met een terminal ingebeld via een modem op de server bij de zaak. Het geluid triggert de nostalgie, maar ik ben wel blij dat die tijd achter ons ligt. Even later zagen we ieder bedrijf eigen datacentertjes bouwen. Inmiddels zwaaien Microsoft, Amazon en in mindere mate Google de scepter. We kunnen niet meer om de cloud heen.

Deze spelers leveren (virtuele) datacenters, bieden opslag en zelfs het netwerk als u wilt. Dit te samen maakt IaaS (Infrastructure as a Service). Waar de echte kracht zit? De toegang tot aansluitende diensten vanuit de cloud. En dan is de keuze of u puur gaat voor de diensten van Microsoft Azure / Amazon Web Services, of dat u het uitbreidt met producten van softwaremakers. Aan u de taak de gereedschapskist van Microsoft/Amazon te doorgronden en een beeld te krijgen van de benodigde IT-oplossingen voor uw organisatie.

IT-strategiebepaling – inzicht in de techniek

Hierboven had ik het over IaaS. Daarnaast bestaat er nog PaaS (Platform as a Service) en SaaS (Software as a Service). Bij PaaS huurt u de hardware en het platform (bijv. Windows). Met SaaS gaan we nog een stapje verder en huurt u naast de hardware en het platform ook het softwarepakketje. Beelden zeg meer, dus daarom onderstaand het visueel toegelicht:

Deze afspraken worden doorgaans vastgelegd in een service level agreement (SLA).
Wat ik ook adviseer is referenties te vragen. Indien mogelijk in dezelfde branche. Dit zegt natuurlijk enorm veel over de kwaliteit van de IT-partij, maar ook over de IT-kennis met betrekking tot bepaalde branches.

Gaat u op zoek naar de ideale IT-partner?

Ik hoop dat ik u wijzer heb gemaakt in uw zoektocht naar een IT-partner. Belangrijk is eerst zelf kennis op te doen over de IT-markt en de mogelijkheden van de techniek om vervolgens met een aantal IT-partijen te spreken. Vuur de vragen op ze af en analyseer het niveau van de dienstverlening. Ik hoop dat uw organisatie , mede door goed onderhouden IT, mooie stappen maakt!

Ook aan de slag met Felloo

Onze expertise en innovatieve oplossingen zorgen ervoor dat jouw organisatie klaar is voor de toekomst. Neem vandaag nog contact met ons op of vraag een gratis demo aan.

Direct contact met onze consultants?